Wymiana całego zestawu sprzęgła wraz z kołem dwumasowym i łożyskiem oporowym spędza sen z powiek wielu kierowcom, ponieważ zazwyczaj już same podzespoły to dość duży wydatek, do którego należy doliczyć zwykle duże koszty samej robocizny. Dlatego w poniższym tekście postaramy się wyjaśnić, jak działa cały układ sprzęgła od pedału w kabinie, wciskanego lewą stopą, aż po skrzynię biegów. Wyjaśnijmy także, dlaczego powinno wymieniać się wszystkie podzespoły, czyli cały zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym.

Ile kosztuje wymiana sprzęgła z dwumasą?

Zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym kojarzy się kierowcom ze sporym wydatkiem, choć nie zawsze musi być aż tak źle. Ceny zestawów zaczynają się od kilkuset złotych dla niższej klasy pojazdów o nie dużych pojemnościach silników, a kończą się nawet na kilku tysiącach złotych dla dużych aut wysokiej klasy. Istotne jest, aby wymienić cały zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym, ponieważ gwarantuje to idealne dopasowanie do siebie wszystkich elementów i równe ich zużywanie się. Jeśli oszczędzimy na jednym z tych elementów kilkaset złotych, to w przyszłości stracimy nawet kilka tysięcy z powodu kolejnych napraw tych samych podzespołów, na których wcześniej oszczędziliśmy lub z powodu jeszcze bardziej poważnych awarii z spowodowanych niewłaściwą pracą układu. Warto podkreślić, że tak dużych napraw należy dokonywać w sprawdzonych warsztatach lub w autoryzowanych serwisach obsługi pojazdów (ASO).

Zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym – dlaczego jest tak ważny?

Dźwignia sprzęgła, czyli tak zwany „pedał sprzęgła”, uruchamia pompę, która poprzez układ pneumatyczny lub hydrauliczny porusza siłownikiem, którego zadaniem jest uruchomienie dźwigni ociągającej docisk sprzęgła i rozłączenie skrzyni biegów od silnika. Samo sprzęgło złożone jest z dwóch powierzchni ciernych przekazujących ruch obrotowy silnika na ruch obrotowy wału skrzyni biegów. Tarcza sprzęgła jest dopychana do powierzchni ciernej przez docisk a całość współpracuje z tak zwanym kołem dwumasowym, którego dwie powierzchnię współpracują na tej samej osi wychylając się o ponad 90 stopni i tłumiąc tak zwane drgania skrętne wynikające z pracy skrzyni biegów i łączenia jej z silnikiem. Dlatego właśnie koło dwumasowe zapewnia większą kulturę pracy silnika w szczególności, kiedy obciążamy go znacząco na niskich obrotach. Warto podkreślić, że cały układ przenosi ogromne siły, dlatego niezbędne jest idealne dopasowanie i współpraca wszystkich jego elementów i niedopuszczenie do sytuacji, w której jeden element jest nowszy od reszty.

O tym należy pamiętać!

Zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym produkowany jest przez trzy główne firmy – Sachs LUK i niektórych modelach samochodów – Valeo. Są to podzespoły wysokiej jakości zapewniające prawidłową pracę układu przeniesienia napędu nawet na 120 tys. km pod warunkiem, że traktujemy nasz samochód z rozsądkiem. Nie warto jest oszczędzać na tego typu naprawach, gdyż wszelkie nieprawidłowości mogą doprowadzić do awarii i innych kluczowych elementów silnika i układu przeniesienia napędu takich, jak np. skrzynia biegów. Nie należy również doprowadzać do sytuacji, kiedy zbyt długo jeździmy na zużytym sprzęgle lub dzwoniącą dwumasą dwumasą. Należy pamiętać również, aby nie dać się naciągnąć na kosztowne naprawy, ponieważ w niektórych przypadkach podobne objawy jak uszkodzone sprzęgło, czy koło dwumasowe może dawać na przykład awaria siłownika sprzęgła. Należy przed podjęciem jakichkolwiek czynności naprawczych upewnić się, czy nie występuje typowa dla danego modelu i marki awaria mniejszych podzespołów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here