Zdalne sterowanie zamka centralnego w samochodzie – jak to zrobić?

Kupując nowy samochód mamy pewność, że zamek centralny będzie sterowany pilotem, inaczej jest w przypadku starszych aut. Dzisiejsze możliwości pozwalają nam jednak na zmianę zamka w zdalnie sterowany.

Łatwe rozwiązanie

Chcąc mieć zamek centralny sterowany pilotem nie natrudzimy się, ani nie wydamy na to zbyt dużo pieniędzy. Możemy to wykonać przy okazji montażu autoalarmu lub zamontować jedynie sam sterownik centralnego zamka.

Nie można zaprzeczyć, że jest to bardzo wygodne rozwiązanie. Co lepsze, kupno takiego urządzenia nie nadszarpną naszej kieszeni – kosztują około 40 złotych za pełen zestaw: sterownik, okablowanie, przekaźnik i dwa piloty.

Możemy je kupić na portalach aukcyjnych, czy sklepach motoryzacyjnych, jeśli zakupu dokonamy u renomowanych dystrybutorów zapłacimy o wiele więcej, a jakość nie będzie zbytnio dobiegała od tańszych wersji.

Zdalne sterowanie, inaczej nazywane telesterowaniem to funkcja urządzenia, która pozwala na przekazywanie komend z jednostki sterującej do jednostki wykonawczej, czyli w tym przypadku z pilota do samochodu, z miejsca odległego fizycznie. Tutaj mamy także do czynienia z bezprzewodowym sterowaniem.

Jak wykonać montaż sterownika?

Oto kilka prostych kroków, dzięki którym nasz zamek centralny będzie sterowany za pomocą pilota:

• Po pierwsze musimy przystosować sterownik do naszego auta, większość z nich jest uniwersalna i posiada okablowanie, które można montować w wielu samochodach, musimy odciąć niepotrzebne przewody, a ich końcówki koniecznie zaizolować.
• Następnie należy wybrać odpowiednie miejsce na sterownik. Zwykle znajduje się pod deską rozdzielczą, może być jednak pod kanapą.
• Centralkę musimy przytwierdzić, a połączenia muszą być solidne i dobrze zaizolowane. Tylko solidne połączenia dadzą nam gwarancję sprawności systemu. Jeśli źle wykonamy te czynności może dojść do poważnych problemów z instalacją, a w najgorszym wypadku do pożaru samochodu.
• Kolejnym krokiem jest przełożenie transpondera immobilisera. Jeśli samochód posiada fabryczny immobiliser musimy wewnątrz pilota umieścić transponder, by nie tylko za pomocą pilota otworzyć drzwi, ale również uruchomić silnik.
• Właściwy przewód musi być podłączony do masy – ujemnego bieguna akumulatora lub stałego elementu karoserii. Im bliżej sterownika znajdziemy masę, tym lepiej, bez sensu jest prowadzenie długiego przewodu aż do akumulatora.
• Często spotykamy się z włączaniem się kierunkowskazów przy zamykaniu i otwieraniu samochodu, jeśli chcemy takie rozwiązanie zastosować w swoim samochodzie musimy połączyć dwa właściwe przewody wychodzące ze sterownika z kablami prowadzącymi do kierunkowskazów.

Nie jest to jak widać skomplikowany montaż, powinniśmy jednak wcześniej dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi i zaplanować wszystkie czynności po kolei. Jeśli jednak mimo to nie do końca rozumiemy poszczególne korki lub nie czujemy się na siłach, by podjąć się tego zadania zlećmy montaż fachowcom, którzy na pewno wykonają go prawidłowo.

Dodatkowe informacje

Jeśli chcemy mieć pilot, który wyglądem przypomina te, które są stosowane w nowych samochodach możemy zamówić pilot typu „scyzoryk”, który posiada zintegrowane, składane groty kluczyków. Taki grot musimy jeszcze wyfrezować na wzór oryginalnego kluczyka, możemy udać się z tym do punktu dorabiania kluczy. Pamiętajmy, by grot miał wzór pasujący do fabrycznych zamków samochodu.

Samochody, które były produkowane nawet na początku lat dziewięćdziesiątych posiadają w większości transpondery sterujące immobiliserem w oryginalnych kluczykach. Wtedy dorobienie grotu nie załatwi problemu, ponieważ kluczyk nie będzie miał możliwości odpalenia silnika. Kluczyk możemy jednak rozebrać i wymontować transponder i przełożyć go do obudowy „scyzoryka”, wtedy nowy kluczyk powinien być w pełni funkcjonalny.

Czy warto?

Zdalne sterowanie pilotem naszego zamka centralnego stało się codziennością. Wielu kierowców nie wyobraża sobie powrotu do czasów, gdy każde drzwi otwierane były osobno i bez pomocy pilota. Jest więc to ogromna wygoda zwłaszcza, gdy mamy zajęte ręce i szybko potrzebujemy dostać się do samochodu.

Zdalne sterowanie pilotem następuje przy pomocy fal radiowych. Są także możliwości zdalnego otwierania pokrywy bagażnika, czy opuszczania lub zamykania elektrycznie sterowanych szyb, a także szyberdachu. Co więcej, zaletą zdalnego sterowania jest włącznie oświetlenia we wnętrzu samochodu po jego otwarciu, dzięki czemu wchodząc do auta po zmroku czujemy się pewnie i bezpiecznie.

Niektóre samochody mają dosyć nietypowe zamki centralne, na przykład pneumatyczne. Wtedy uniwersalne sterowniki nie zadziałają, musimy dowiedzieć się w warsztacie jaki moduł będzie pasował do naszego auta.

Jeśli używamy uniwersalnego modułu i chcemy, aby klapa bagażnika także otwierała się za pomocą pilota musimy wybrać jedno z dwóch rozwiązań: albo klapa uchylać się będzie wraz z otwarciem drzwi i najpierw trzeba ją zamknąć, albo centralny zamek będzie działał wyłącznie na drzwi. Najlepiej założyć specjalny moduł z osobnym kanałem do sterowania zamkiem klapy, wtedy jednym przyciskiem otwieramy drzwi, a innym klapę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here