Ważnym aspektem rozwoju technologii układu przeniesienia napędu, którego zadaniem jest optymalizacja komfortu kierowców podczas jazdy, jest bezawaryjna praca układu, oraz amortyzacja drgań skrętnych generowanych przez silnik. Tarcza sprzęgłowa, potocznie nazywana sprzęgłem jest częścią, która odpowiada za włączanie i rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów.

Tarcza sprzęgła – konstrukcja

Ważnym aspektem rozwoju technologii układu przeniesienia napędu, którego zadaniem jest optymalizacja komfortu kierowców podczas jazdy, jest bezawaryjna praca układu, oraz amortyzacja drgań skrętnych generowanych przez silnik. Tarcza sprzęgłowa, potocznie nazywana sprzęgłem jest częścią, która odpowiada za włączanie i rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów.

Budowa:

  • piasta ( element koła napędowego, przekładniowego lub innej części instalowanej na wale lub osi, ściśle je obejmująca), osadzona w wielkopuście wałka sprzęgłowego

  • tarcza nośna z okładzinami ciernymi

Tarcze zazwyczaj są wyposażone w tłumiki drgań skrętnych, które chronią kompleksowo układ napędowy przed wystąpieniem silnych drgań rezonansowych. Co zrobić, by nie dopuścić do drgań rezonansowych w tarczach sprzęgła? Należy niezwłocznie poprawić łączną sprężystość układu napędowego. By skorygować sprężystość trzeba zastosować sprężynę o właściwej budowie. Lokuje się ją pomiędzy tarczą nośną a piastą.

Rodzaje sprzęgieł

Tarcza sprzęgła z tłumikami drgań to rodzaj sprzęgła w którym zadaniem tłumików jest rozpraszanie nieregularności, które powstają w silnikach korbowo-tłokowych. Wspomniane nieregularności prowokują drgania rezonansowe powstające w skrzyni biegów. Takie nieprawidłowości prowadzą do powstania uszkodzeń układu. Początek powstawania uszkodzeń można poznać po niepożądanych dźwiękach,wydobywających się z rejonu układu.

Sprzęgło z tłumikami drgań skrętnych będzie optymalnym rozwiązaniem tam, gdzie nie można użyć zamachowego koła dwumasowego z powodu braku miejsca na montaż tak wysokogabarytowego elementu.

Tarcza sprzęgła dla dwumasowego koła zamachowego, jest idealnym rozwiązaniem dla modeli układu przeniesienia, w których sprzęgło może być wyposażone w jeden tłumik drgań, bądź może nie posiadać go wcale. Kiedy układ przeniesienia nie posiada tłumika drgań, stosuje się sztywna tarczę sprzęgła, lub tarczę z kompensacją przemieszczenia.

Tarcza sprzęgła z kompensacją przemieszczenia kompensuje możliwe, osiowe przemieszczenie między skrzynią biegów, a silnikiem, gwarantuje optymalne funkcjonowanie tłumika dedykowanego do pracy przy obciążeniu biegu jałowego. Kiedy wstępne tłumiki drgań osiągają optymalną sprawność wibroizolacji także przy niewielkich prędkościach biegu jałowego, co ma wpływ na mniejsze spalanie paliwa oraz emisję spalin.

Jak zabezpieczać sprzęgło?

Stosowanie okładzin ciernych chroni tarcze sprzęgła przed szybkim zużyciem.

Okładziny powinny spełniać wysokie standardy techniczne, m. in:

  • odporność na szybkie zużycie

  • zagwarantowanie stałego współczynnika tarcia

  • płynne przeniesienie momentu obrotowego

Regeneracja tarczy sprzęgła

Istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania układu napędu jest regeneracja tarczy sprzęgłowej. Polega na wymianie okładzin ciernych na nowe i na skontrolowaniu prawidłowego funkcjonowania sprężyn. Żywotność sprzęgła ma wymiar w użyciu dobrej jakości okładzin oraz stopnia zużycia całej tarczy i profesjonalizmu montażu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here