piątek, wrzesień 20, 2024

Jak uporać się z powstającą rdzą na naszym samochodzie?

0
Jak uporać się z powstającą rdzą na naszym samochodzie?

Pojawienie się rdzy następuje zwykle po zimie i nie jest to najprzyjemniejszy widok dla kierowcy. Przyczynia się do tego sól drogowa, pokrywająca ulice podczas mrozów. Jak radzić sobie z tą przypadłością?

Najbardziej narażone miejsce

Rdza przeważnie w pierwszej kolejności atakuje nadkola. Dlaczego? Ponieważ opony są odpowiedzialne za odprowadzanie wody podczas jazdy, więc to miejsce jest najbardziej narażone. Na nadkolu osadza się wtedy nie tylko woda, ale również sól.

Często dochodzi także do sytuacji, w której drobny kamień odbije się od naszej opony, co doprowadza do odpryśnięcia małego fragmentu lakieru na obrzeżu nadkola, a jeśli istnieje jakiekolwiek „odkryte” miejsce na naszym samochodzie jest to idealna okazja do powstania na nich rdzy. Taka sytuacja ma miejsce również na progach oraz dolnych brzegach drzwi.

Rdza pojawia się po zimie nie tylko ze względu na sól drogową, ale także na wzrastające temperatury, dzięki którym dochodzi do utleniania się metali.

W jaki sposób uchronić swój samochód przed rdzą?

Najlepiej wyposażyć się w dobrej jakości preparat stworzony na bazie wosku albo oleju i regularnie spryskiwać nim najbardziej narażone elementy auta.

Nie jesteśmy jednak w stanie przewidzieć, czy rdza nie powstała już wewnątrz, bo tak się to zaczyna. Dlatego też warto wybrać się do dobrego warsztatu samochodowego i poddać nasz samochód specjalnemu zabezpieczeniu.

Na czym to polega? Stosuje się specjalistyczne preparaty, które zapobiegają powstawaniu rdzy prosto do otworów technologicznych, które najczęściej zamykane są przez producentów plastikowymi lub gumowymi zaślepkami.

Możemy też wykonać taki zabieg samodzielnie, choć nie będzie dawało to takiej skuteczności, jak usługa wykonana przez profesjonalistów. Możemy już za 15 złotych zakupić odpowiedni preparat i poddać samochód zabiegowi. Za usługę w warsztacie zapłacimy około 50 złotych.

Jak walczyć z powstałą już rdzą?

Zdarzają się sytuacje, w których kupujemy używany samochód z istniejącymi już ogniskami rdzy. Jeśli posiadamy stary samochód także ciężko się ustrzec przed powstającą rdzą.

Możemy oddać samochód do blacharza, by zlikwidował nam ogniska rdzy w samochodzie, jest to jednak dosyć kosztowne, często wiąże się z koniecznością wymiany niektórych elementów, gdzie każdy kosztuje nawet kilkaset złotych.

Istnieje także możliwość samodzielnego wykonania zabiegu pozbycia się rdzy, ma to sens jednak tylko wtedy, gdy rdza nie jest zbyt rozległa i głęboka.

Oto jak krok po kroku tego dokonać:

 

  • Zacznijmy od zeszlifowania pordzewiałej powierzchni przy pomocy szlifierki. Jeśli ogniska rdzy nie są zaawansowane wystarczy nam papier ścierny.
  • Zabezpieczmy dokładnie taśmą obrzeża zardzewiałego miejsca, by chronić nieuszkodzony lakier.
  • Następnie przygotujmy miejsce do malowania poprzez jego dokładne odtłuszczenie i usunięcie wszelkich opiłek.
  • Kolejnym krokiem powinno być odpowiednie zabezpieczenie miejsca podkładem. Dobierzmy jednak odpowiednio jego kolor – nie używajmy ciemnego podkładu do jasnego lakieru i na odwrót.
  • W przypadku, gdy istnieją jakiekolwiek ubytki uzupełnijmy je gładzią szpachlową, a po jej wyschnięciu wyrównajmy powierzchnię papierem ściernym.
  • Teraz czas na malowanie. Lakier powinien być zbliżony do koloru naszej karoserii, najlepiej dobrać go po numerze seryjnym. Dobrym wyborem będzie lakier z dodatkiem utwardzacza. Nakładajmy lakier dosyć cienkimi warstwami i po nałożeniu każdej odczekajmy do całkowitego jej wyschnięcia.

W przypadku, gdy mamy problem z dobraniem koloru w ASO możemy zakupić mały pojemnik z oryginalnym lakierem, które zostały stworzone właśnie w celu wykonywania drobnych zaprawek.

Inaczej postępujemy w przypadku, gdy mamy do czynienia z dziurami w karoserii. Możemy załatać taką blachę przy pomocy maty szklanej i żywicy epoksydowej. Jeśli przyłożymy się do tego starannie możemy uzyskać niezwykle sztywny element. Nie stosujmy jednak tej metody jeśli rdza dotyczy elementów nośnych karoserii, czyli progów, podciągów oraz podłużnic.

Nie spieszmy się także z wykonywaniem tej czynności. Musimy na to przeznaczyć kilka godzin czasu, warto także wykonywać to podczas ładnej pogody, w innym wypadku nasza praca pójdzie na marne, chyba że mamy zapewnione zadaszenie.

Pamiętajmy, by przy wykonywaniu tego rodzaju czynności nosić rękawice, okulary ochronne oraz maskę przeciwpyłową. Dookoła będzie unosiło się mnóstwo kurzu, pyłu z lakieru oraz rdzy, które mogą wylądować w naszym gardle, nosie, płucach oraz oczach, co wywoła poważny uszczerbek na naszym zdrowiu.

Po skończonym zabiegu warto odczekać 48 godzin, a następnie umyć i wypolerować nasz samochód. Pamiętajmy, aby nie woskować auta przez miesiąc od momentu lakierowania.

Dbanie o karoserię naszego samochodu jest niezwykle ważne, nie tylko ze względu na walory estetyczne. Mając na uwadze sprzedaż samochodu w przyszłości rdza znacznie obniży jego wartość. Im szybciej będziemy reagować w przypadku korozji, tym mniejsze uszkodzenia spotkają nasze auto.

Jak ubrać się na stok? Modnie, czy ciepło i wygodnie

0
Jak ubrać się na stok? Modnie, czy ciepło i wygodnie

Klasycznie, neonowo, retro – wybór stylu należy do ciebie. Wiedząc, które odcienie, wzory i akcesoria będą modne w nadchodzącym sezonie, łatwiej dopasujesz deseń do indywidualnych oczekiwań.

Jazda na nartach to nr 1 na liście ulubionych sportów zimowych. Gdy za oknem pada śnieg, w głowach pojawiają się pierwsze pomysły – jaki obrać kierunek, który strój wybrać, na jaki sprzęt postawić? Zanim wyruszysz na upragniony urlop, zwróć uwagę czy kupiona przez ciebie odzież jest: nieprzemakalna, wygodna i… modna. Poniżej znajdziesz więcej wskazówek, które ułatwią ci wybór ciepłej, funkcjonalnej oraz atrakcyjnej odzieży narciarskiej.

Kolorowo, neonowo

W chwili obecnej, dużym zainteresowaniem cieszą się ubrania w „żywych”, neonowych barwach. Dzięki intensywnym kolorom, narciarz wyróżni się z tłumu oraz będzie bardziej widoczny na stoku. Spodnie i kurtki (w tym sezonie) powinny subtelnie przylegać do ciała oraz cechować się wysublimowanym wzornictwem. Jeśli chcesz wzbudzić podziw i czuć się naprawdę profesjonalnie, dokonaj zakupu stroju wyposażonego w praktyczne elementy.

Do wspomnianych elementów należą:

• ściągacze i rzepy na rękawach,
• kryte zamki zabezpieczone patką,
• otwory wentylacyjne pod pachami,
• kieszonki na pieniądze, telefon/iPoda, skipass, dokumenty i inne…

Wiedz, że odzież narciarska (czyli nowoczesne kurtki i spodnie) może mieć wmontowane GPS – y lub czujniki antylawinowe (dla zwiększenia bezpieczeństwa na stoku).

Spodnie, jak powszechnie wiadomo, kolorystycznie powinny różnić się od góry (tj. kurtki). Kurtki natomiast mogą występować w wielu oryginalnych deseniach (różnobarwne wzorki, grochy, ponadczasowa kratka – ty wybierasz). Spodnie występują zazwyczaj w wersji jednobarwnej.

Neonowa kolorystyka to tylko jedna z licznych propozycji. Warto wiedzieć, że oprócz strojów w prawdziwie jaskrawych odcieniach, narciarz może zdecydować się na odzież w stylu klasycznym bądź retro. Dla lubiących luksus, producenci przygotowali taliowane kurtki z elementami naturalnego futra i eleganckie, dopasowane do ciała spodnie narciarskie (całość skąpana w złocie, bieli oraz srebrze).

Wygląd to nie wszystko, postaw na sprawdzone materiały

Wykaz „dobrych”, przepuszczających powietrze tkanin:

• GoreTex,
• Cordura,
• Hydrotex,
• Dermizax,
• Sympatex,
• Solar – alfa.

Przypominamy o zasadzie trzech warstw (czyli o ubiorze na tzw. „cebulkę”)

• warstwa nr 1 (odpowiednia bielizna – najlepiej termoaktywna; nie zaleca się stosowania bielizny wykonanej z bawełny i nylonu),
• warstwa nr 2 (czyli polar),
• warstwa nr 3 (tzn. warstwa ochronna, zabezpieczająca narciarza przed wiatrem i wilgocią; trzecia warstwa to kurtka i spodnie).

Istotne jest, aby obok w/w elementów, posiadać także:

• ciepłe skarpetki,
• futrzane nauszniki,
• obuwie narciarskie,
• kask (warto pamiętać, że podczas trudnych warunków atmosferycznych, pod kask można założyć praktyczną kominiarkę),
• czapkę (w chwili obecnej największym powodzeniem cieszą się czapki przylegające do głowy – bardzo proste w kroju; na rynku znajdziemy również wesołe czapki z rogami bądź uszami i warianty z pomponami lub nausznikami),
• gogle i okulary przeciwsłoneczne (do wyboru mamy: gogle z wymiennymi szybkami w różnych kolorach, gogle z podwójnymi bądź poczwórnymi szybkami oraz wersje z odpowiednią wentylacją),
• rękawiczki (te powinny być nieprzemakalne, wygodne oraz pięciopalcowe; jeśli dopiero zaczynasz przygodę z narciarstwem, zdecyduj się na rękawice ze specjalnym wzmocnieniem – podczas ewentualnego upadku na ręce, uchronisz nadgarstki).

Dodatkowe akcesoria:

• komplety torebek,
• pokrowce na narty.

Producenci nart

Lista firm, które powinieneś znać:

• Rossignol (czyli najbardziej znana marka wśród narciarzy i snowboardzistów; firma oferuje rozpięty wachlarz możliwości kolorystycznych, może poszczycić się również bogactwem nowoczesnych deseni),
• Salomon (producent odzieży sportowej; akcesoria proponowane przez wspomnianą firmę cechują się estetycznym wyglądem, profesjonalnym wykonaniem oraz wysoką jakością),
• Spyder (klasyczne kombinezony + jaskrawy wzór),
• O´Neill (czyli producent oferujący odzież w następujących kolorach: czerwony, turkusowy, kilka odcieni zielonego; dla panów firma przygotowała kurtki z kapturami oraz jednokolorowe ubrania),
• Scott (czyli „coś” dla chcących wyróżnić się na stoku; firma daje możliwość kupna kolorowej, nierzadko neonowej odzieży – bardzo rewolucyjnej w kroju),
• Roxy (odzież dla pań),
• Kjus (producent puchowych kurtek oraz płaszczy narciarskich),
• Burton (Burton to firma preferowana przez snowboardzistów, w swojej ofercie posiada spodnie typu oversize).

Jak tanio i „bezboleśnie” kupić strój narciarki?

Oto kilka zasad:

• po pierwsze, staraj się unikać renomowanych marek,
• po drugie, wybieraj wyprzedaże i kupuj ubrania pod koniec sezonu,
• po trzecie, nie sugeruj się aktualnymi trendami (pamiętaj, że moda zmienia się jak w kalejdoskopie, strój, który uważasz za staroświecki, w przyszłym sezonie może okazać się prawdziwym hitem),
• po czwarte, kupuj rzeczy używane (odzież z drugiej ręki wcale nie oznacza gorszej jakości; na stoku nie musisz być „ładny”, powinieneś natomiast czuć się lekko i komfortowo, wygląd to kwestia drugorzędna).

ZOBACZ TEŻ